15 august 2005

 

Gi instituttene tilbake til fagene

En gang var institutter enheter med en faglig profil. De var ikke nødvendigvis store, og de var ikke skapt av boksologer og organisasjonsterapauter. De var et resultat av faglig initiativ og entusiasme - og noen ganger av faglig rivalisering og jakt på prestisje.
I dag har byråkratene stjålet instituttene. Nå er det faglige borte, og det er et spørsmål om hensiktsmessig organisering og effektiv administrasjon. Resultatet er noen organisatoriske mastodonter uten identitet og profil.
Selvsagt skal vi ha en hensiktsmessig organisering. Men byråkratene kunne ha holdt seg til byråkratiske navn som avdeling, seksjon, osv. Så kunne fagene beholdt instituttene. Dette utdypes noe i den kommentaren det lenkes til.

 

Første melding i denne bloggen

Dette er en blog hvor jeg vil komme til å kommentere det som til enhver tid måtte oppta meg, uten å avgrense denne til tema. Når jeg har skrevet dette i første melding, så er det fordi jeg må skrive en melding for å få opprettet blogen.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?